kedd, április 07, 2009

Tanítványság (4)

Kolosé 1: 28 – „Mi őt hirdetjük, miközben minden embert teljes bölcsességgel intünk és tanítunk, hogy minden embert tökéletessé tegyünk a Krisztusban.”
- ez egy életforma, egy mentalitás: én nem vagyok megelégedve azzal, ahogy vagyok, még mindig van helye a növekedésnek- ez a mentalitás legyen bennem.
- Ha az életünkben bekövetkezik az a gondolat, hogy teljesen elérkeztünk oda, hogy azt mondjuk, hogy elérkeztünk a teljességhez, akkor baj van velünk.
- 1. Korintus 3: 10 – „Az Istentől nekem adott kegyelem szerint, mint bölcs építőmester, alapot vetettem, de más épít rá. Vigyázzon azonban mindenki, hogyan épít rá.”
- Zsid. 5: 14
- 1. Kor. 3: 13
- Ez nem csak a növekedés aspektusai, hanem a tulajdonságok, amelyeket a tanítvány magára ölt.
- A valóságos megalapozódás Istentől származik: 1. Kor. 3: 6
- Mi összpontosítsuk a plántálásra és az öntözésre, és nem hangsúlyozzuk annyira a növekedést, mert az az Isten dolga.
- Zsid. 2: 1 – „Ezért tehát még jobban kell figyelnünk a hallottakra, hogy valamiképpen el ne sodródjunk.”


- okok: 
1. nem táplálkozik: vagy nem kap megfelelő táplálékot, vagy nem veszi magához a megfelelő táplálékot – tanítványozásunkkal hozzájárulhatunk ennek változásához, ahogy növekszik, egyre több táplálékot kell neki adni;
2. engedetlenség: Zsid: 3: 12-13 – „Vigyázzatok, testvéreim, senkinek ne legyen közületek hitetlen és gonosz szíve, hogy elszakadjon az élő Istentől. 13Sőt buzdítsátok egymást minden egyes napon, amíg tart a ma, hogy meg ne keményedjék közületek valaki a bűn csábításától.”
3. ragaszkodás bizonyos szokásokhoz, amelyek bűn cselekvéséhez vezetnek: Máté 5: 28-30 – „28Én pedig azt mondom nektek: aki kívánsággal tekint egy asszonyra, már paráznaságot követett el vele szívében. 29Ha a jobb szemed visz bűnre, vájd ki, és dobd el magadtól, mert jobb neked, ha egy vész el tagjaid közül, mintha egész tested vettetik a gyehennára. 30Ha pedig jobb kezed visz bűnre, vágd le, és dobd el magadtól, mert jobb neked, ha egy vész el tagjaid közül, mintha egész tested vettetik a gyehennára."”
4. Negatív példák hatások, amelyek a tanítványra hatással vannak, személyek, akik zavarják a tanítványt; Mt 18: 6- 14; 1Kor. 4: 13; Róma 14: 21; 
- Megjelenhet a képmutatás bennünk, egyet tanítunk neki, és más az, amit látnak az életünkben;
5. hamis tanítás és megtévesztő lelkek, szellemi harcviselés - 1 Tim. 4: 1 - más irányból rossz tanítást kapnak, előzőleg talán kapcsolatban voltak valamilyen szektával, vallással… tanítani kell őket, hogy hogyan ’öltözzenek fel, fegyverkezzenek fel’ a sátán támadásai ellen;
6. a szellemi, lelki büszkeség: 
A lelki fejlődés egy életre szóló folyamat. 
Mikor megalapozzuk az embereket, akkor azt teljességében tesszük, nem csak a lelki fejlődésüket foglalja magában, és nem csak a gyülekezetbe való bekapcsolódásukat, hisz a tanítványság minden területét az életnek érinti. Pl. hivatásukat, munkahelyüket. Megalapozni valakit a hitben, hatással van a munkánkra, családra, közösségben elfoglalt szerepre, a magánéletben, a gyülekezetben történő szolgálatban, még a fizikai életünkre is hatással van, érzelmi, értelmi fejlődés. 
Tanítványnak lenni azt jelenti, hogy a változás az életünk minden területére hatással van. Életformánkká kell váljon. 

Gyakorlati feladat: (kiscsoportos munka)
- Hogyan tudnánk javítani a szolgálatunkon a következő négy területen: igei igazság, Istennel való kapcsolat, szolgálat, jellem?
- Megállapítani 2 dolgot, amire felhívnánk a figyelmet, ha lehetőségünk lenne 1 órán keresztül beszélgetni a pásztorral vagy vezető emberrel.
- 2-2 olyan dolog, amit a gyülekezet, közösség tehet a fejlődés érdekében;
1. Igei tanítás: 
- lelki beszélgetések
- szisztematikus tanítás, igei igazságok, doktrínák
- tiszta igei tanítás, megnézni, hogy kik azok, akik igei szolgálattal vannak megbízva
2. Istennel való kapcsolat: 
3. Szolgálat: 
- a csoportok végezzenek valamilyen szolgálatot közösen, valamilyen rendszerességgel – szolgálat kifele;
- valamilyen adminisztrációs tevékenységbe legyen részük a csoport tagjainak, pl. alkalmakon felszolgálni, kiszolgálni egymást – szolgálat befele;
- superpásztor-kór (N. Bálint) – nem a pásztor kell, h végezzen mindent, hanem a pásztor felelősségteljesen megbíz másokat a munkával, felelősséget, tekintélyt ad másoknak, támogatja a szolgálattevőket; 
5. Jellem:  

A megalapozás nagyon személyes folyamat. Egyensúlyban tartjuk a személyes kapcsolatokat és bizonyos tanulmányi program használatát. Nagymértékű elfogadásra van szükség, nem toleranciára. Sok bátorítást használjunk. Néha váratlan problémák jönnek elő, amiket nem tudtam a tanítványozó személyről, de nem kell megijedni. Lehetnek olyan kérdések, amelyeket nem tudok válaszolni, de legyek kész arra, hogy olyan személy felé irányítsam, aki ebben segíteni tud neki. Nem vagyunk, és nem kell felelősek legyünk mindenért. Ne játsszuk azt a szerepet, mintha mi lennénk a Szentlélek. Hagyjunk helyet a Léleknek, hogy munkálkodjon és cselekedjen annak a személynek az életében. Ahelyett, hogy válaszolnánk minden kérdésre, engedjük, hogy a Lélek beszéljen neki az általam létrehozott csendben. ’Nem tudom erre a választ, de kérd Istent, hogy adjon választ neked, én itt vagyok, hogy támogassalak, de Isten az, aki neked ebben válaszolni tud.’ Ismerjem el, hogy nem tudok mindent. 
HA egy személlyel mindent megtettem, de látom, hogy nem fejlődött, nem halad előre, nincs olyan helyzetben, szinten, hogy segítsek neki, akkor legyek kész arra, hogy visszalépjek.
P3 – felkészítés 
(felszerelés, felfegyverezés)




El kell jusson a tanítvány oda, hogy meglássa, hogy most már az élet nem róla szól, hanem másokról, és neki is az a feladata, hogy másokat tanítványozzon. Így kezdődik el a sokszorozódás. 
 
5 lépés hogy hogyan készítsünk fel embereket
Modell: Én cselekszem Te nézed
Tanácsolás: Én cselekszem Te segítesz
Megfigyelés: Te cselekszel Én segítek
Motiváció: Te cselekszel Én nézem
Sokszorozódás: Te cselekszel Mások nézik


A lelki fejlődés szakaszai – életkorai
Lelki újszülött: Mintázás és irányadás - Utánzás Modellnek, példának lenni
Lelki kiskorú: Feltétel nélküli szeretet és védelem - Azonosulás Hősként tekint a tanítvány rá, aki Krisztust mutatja be
Lelki ifjúság: Növekvő értékű szabadság, és az identitás alakítása - Képesség fejlesztés, kipróbálni, hogy mi a gyengéje és mi az erőssége Edző (bátorítás, kihívás)
Lelki felnőttkor: Kölcsönösség és felelősséggel való megbízás - Részvétel Mint Péter



 
Felelősség a tanítványságban/ felelősségre vonás/ számonkérés
1. Miért?
• - Alárendeltnek lenni egymás számára (Ephesians 5:21)
• - Hordozni egymás terhét (Bear each others burden) (Galatians 6:2)
• - Mérleget fog adni az életünkre nézve (Will give an account of our own life) (Luke 9:10, Romans 14:12, Hebrews 13:17, 1 Peter 5:2, 2 Corinthians 5:10, James, Matthew 25:19)
2. Milyen gyakorlati haszna van?
• Elérni a teljes potenciált a keresztyén életben, Krisztusban
• Erősödni egymás által
• Jól fejezzük be
  3. Miért menekülünk a felelősségre vonástól?
• Büszkeség
• Elszántság hiánya
• Megsebezhetnek
• Kulturális különbségek, tapasztalatok
4. Mit eredményezhet az elszámolás? 
• betartjuk a határidőket
• céljainkat elérjük
• elszámolhatók vagyunk az imaélet területén
• bűnvallás
• egymásért való könyörgés
• bátorítani egymást
• kihívást tenni egymás felé

Máté 11: 28-30
Jézus Krisztus lelkisége
1. Jézus Kr. az ő életét kis számú szövetséges körében élte. 
2. Jézus Kr. megtartotta az egyensúly a nyilvános szolgálata és a magánélete között – Luk. 6: 35-36; Luk 6: 12; 
3. Jézus a példájával mutatta be, hogy vannak lelki gyakorlatok, amelyek létfontosságúak a lelki életünkre nézve: imádkozás, böjtölés, igetanulmányozás, Isten dicsőítése

1 megjegyzés:

Névtelen írta...

koszonom Odina!...igen hasznos igy elso elolvasasra is.hat meg ha gyakiorlatba ultetem\-juk az eletun eletunken.